Sunday, June 20, 2010

Selamat Hari Bapa, Abang..

Bismillahirrahmaanirrahimm..

Assalamualaikum wbt

Mujahid sejati ummi dan ayah..

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah swt krn mengizinkan ummi utk berada seketika dihadapan computer ini dan mencoret beberapa coretan utk permata hati kami..



Habib sayang,

Hari ini merupakan Hari Bapa.

Dikesempatan ini,

Mari sama-sama kita ucapkan kat ayah,

Tok Ayah dan Wan di kampung,

Selamat Hari Bapa..

Sesungguhnya kalian adalah ketua keluarga yang paling baik,

Dan terbaik dalam hidup kami.

Betapa kami sangat bahagia kerana punya bapa seperti kalian..



Happy Fathers Day utk semua..


Habib sayang,

Ummi teringin nak coretkan sesuatu tentang ayah disini,

Sebagai tanda penghargaan yg tidak terhingga.



Habib sayang,

Semasa ummi melahirkanmu,

Ayahlah yg setia disisi,

Menggenggam erat jari jemari ummi,

Membisikkan kata-kata semangat,

Agar ummi tabah dan kuat dalam melahirkanmu.



Masih ummi ingat kata-kata ayah,

“Sabar ye sayang,

Allah sentiasa bersama kita.

Allah sentiasa bersama sayang dan abang.

Abang takkan tinggalkan sayang dan baby..”



Ya!

Ucapan itu masih terngiang-ngiang di telinga ummi.

Ayah terlalu baik, sayang.

Sukar untuk ummi gambarkan,

Betapa ummi terlalu menyayangi ayah..

Ayah yg sangat manja.. hehe..

 


Habib sayang,

Ayah bukan sekuat yg disangka.

Ayah bukan sesempurna yg idgambarkan.

Ayah juga manusia, seperti kita.

Namun disaat kita lemah,

Ayah tetap tunjukkan kekuatannya dihadapan kita.

Ayah tahu,

Kita lemah bila ayah lemah.

Tapi kita kuat bila ayah kuat!



Di awal perkahwinan,

Banyak dugaan dan cabaran yg terpaksa kami tempuhi demi mendidikmu.

Diawal perkahwinan,

Hidup kita bukan sesempurna seperti hari ini.

Namun ayah menjadikan hidup kita lebih bererti dari segalanya.

Ayah kuatkan kita dgn imannya.

Ayah kuatkan hati kita dgn pesanannya.

Ayah kuatkan jiwa kita dgn mengingatkan Allah kpd kita.

Ayah menyayangi kita, dgn kasih sayang yg tiada tara..



Habib sayang,

Ummi teringat bagaimana dulu ketika ummi melalui hari berpantang selepas melahirkan mu.

Seminggu pertama,

Ayahlah yg memandikan ummi,

Menyuapkan makanan ke mulut ummi.

Ayah biarkan ummi terlena,

Tangan kiri mendodoikan dirimu yg terlena,

Sedang tangan kanan mengusap lembuat rambut ummi.

Ya, ayah tidak lena.

Waktu tidur ayah sedikit sekali,

Namun ayah sangat kuat.

Ayah rela berjaga malam, demi melihatkan ummi dan Habib nyenyak disisi.



Berulangkali ummi menyuruh ayah tidur.

Bila mata ummi berdegil nak berjaga dgn ayah juga,

Ayah akan cepat-cepat tutup mata ummi dgn tangannya.

Ummi akan ketepikan,

Namun ayah tetap tidak berganjak.

Kata ayah,

“Sayang tidurlah.

Abang nak temankan sayang lelap.

Biar baby Habib abang jaga.

Nanti bila abang dah balik kerja,

Abang tak berpeluang lagi tengok Habib dan sayang..”



Subhanallah…

Terharunya hati ini, Habib sayang…



Begitulah penyayangnya ayahmu, sayang..

Ayah tidak sedikit pun mengabaikan kita.

Namun Ayah tetap mengasihi kita dengan sepenuh hatinya.



Ayah membiarkan kita hidup mewah dalam menikmati kebahagiaan.

Ayah menjadikan kita kaya dengan kasih sayang.

Ayah menanam benih cinta yg sangat suci dalam hati ummi dan Habib.

Dan ayah yg menyuburkan cinta itu dgn kasih yg tulus dan murni..

Subhanallah..



Habib sayang,

Tidak dapat ummi teruskan coretan ini.

Hati sebak, mata semakin berkaca-kaca.

Tak tergambar betapa ayah terlalu istimewa dihati ummi.



Habib sayang,

Kasihilah ayah sepenuh hati,

Cintai dirinya sepenuh jiwamu.

Dia mengasihimu sedari kecil.

Dia menjaga dan mendidikmu dgn kasih sayang yg tiada nilainya.

Sesungguhnya dia insan yg sgt mulia..



 


“Abang,

Selamat Hari Bapa.

Sesungguhnya abang terlalu penyayang.

Abang terlalu baik buat sayang.

Abang,

Sayang sangat mencintai abang..

Biar Allah yg tahu,

Betapa abang terlalu istimewa dihati sayang dan Habib.

Kamilah insan sgt bertuah kerana punya seorang ayah sepertimu..”.



..Salam sayang dari ummi dan Habib..

1 comments:

Nurul Hidayah Hamdan said...

sweetnya! =)
barakallahufiikum k.sarah sekeluarga! ;)

 

Diari Hidup Anak-anak Ummi dan Ayah.. © 2008. Design By: SkinCorner