Tuesday, February 2, 2010

Mereka yang teristimewa..

 

"Tiada yg membahagiakan melainkan punya sebuah keluarga yang bahagia."

Subhanallah! Lamanya rasa saya tak berkongsi ilmu di ruangan blog ni. Maklumlah, sibuk dgn baby comel kesayangan, menguruskannya dari A sampai Z, membahagi pula masa bersama suami dan menguruskan rumahtangga setiap masa, benar2 menguji keupayaan saya sebagai seorang suri hidup pada suami tercinta dan ummi pada permata hati yg sangat menceriakan. Sedangkan biar banyak juga masa saya untuk berhadapan dgn komputer ini setiap hari, namun ada saja halangan yg menduga kesabaran. Dengn laptop yang tetiba jatuh sakit dan nazak, terpaksa pula dimasukkan ke ICU serta merta dan tak sangka terus jatuh koma. Adeii, lantas saya pulak jadi blurr. Suami tak putus2 garu kepala. Rasa bersalah pula dgn sahabat saya, Nurul Hidayah Hamdan yg meng'create' blog ini utk baby Habib, utk saya jadikan penghubung kasih danpengubat rindu teman2 pada baby Habib sebab lama tak meng'edit'  post kat sini. Aduh, maafkan akak, Dik.

Syukur, akhirnya Tuhan bukakan jalan keluar bg kami, mengurniakan sebuah komputer baru pada kami sekeluarga dengan sekelip mata. Subhanallah, murahnya rezeki. Syukur padaMu ya Tuhan!
Dan laptop? hmm,,masih kekal di wad ICU nyer..hihihi. Kata abang, tengoklah. Mungkin minggu2 depan kita masukkan dia ke 'hospital' lain. Adess..cubaan..cubaan..

Oklah. Berbalik dgn tajuk kat atas tu. Actually, tujuan saya masukkan gambar tu sbg penghargaan saya pada famili saya masa malam saya di ijabkabulkan. Ha, tentu sahabat2 semua nak kenal famili saya kan? meh saya introduce satu persatu.

Berdiri dari kiri :

  • baju melayu merah- inilah Ayah Mertua saya. Sudahpun berusia 82 tahun, sangat murah dengan senyuman. Tengoklah tu, dia tersenyum tengok gelagat suami saya. Maklumlah, anak bongsu. Suami saya ni memang jenis manja, lagi2 dengan ayahnya. hmm..klu kalian nak tahu, malam itulah pertama kali saya jumpa dengan ayah mertua saya dan itulah pertama kali ayah mertua mengenali saya, pada malam akad nikah. Hensem jugak kan? ekekeke..



  • Ha, yg berbju melayu lengkap ni adalah abang sulung saya. Skg keje tukang masak kt hotel Nikko, Kuala Lumpur. Suka sangat buat lawak dengan besarkan hidung dia. Mentang2la hidung dia besar dr orang lain. hihihi.. Yg istimewanya, perut dia. Ish, masa saya preknen, dia selalu cakap, dia pun peknen gak. Tapi, anak2 dia tak nak lahir2 pun. ish..ish..ish..




  • Next, inilah ayahanda kesayangan saya. For me, he is so cute,humble n murah ngn senyuman. Dialah tempat kitorang adik beradik belajar ttg hukum, agama dan syariat. Ayah cukup kelakar, malah menjadi bapa sedaara kesayangan bg sepupu2 saya. Dan yg didukungnya tu adalah anak sedara saya yg paling nakal, Muhammad Iman Shahdan. Iman ni anak kakak saya tau. Satu perangai iman yg pelik, bila dia nampak je ayah saya, terus dia pi dekat, main dgn janggut Tok Ayahnya. huhu..comel barangkali janggut tu bg iman,kan? hihi..




  • Ops! yg ni abg saya no 2, Abg Nabil. Famous dgn panggilan ayah chik bg anak2 sedara2 ni. Hmm,dia ni jenis senyap. tapi once berkumpul adik beradik jer, fuh! macam riuh sekampung. Sekarang dia keje as lecturer Chemical Engineering kt UNIMAP, Perlis. Ha, dia pun sama ngn abg sulung saya. Adik saya, Syauqi, selalu perli dia. Kata adik, 'Sian aku tengok abg nabil ni.Orang lain jalan nampak kaki dulu. Dia jalan nampak perut dulu.' hahaha.. Lagi satu, pernah gak kitorang tanya, nape la sihat sangat abg nabil ni. Kata dia, Tu la. Aku pon preknen gak. Tapi anak aku mati dalam perut.' kihkihkih.. Adei,,rosak..rosak.. Nasiblah sape jadi anak murid dia ni. sebab tu kalau dia balik je, mesti nasi kene tanak banyak2. Risau dia putus tangga nanti. Kihkihkih..




  • Ha, yg kt sebelah ni, adik lelaki saya. Hmm,nama Syauqi. Cukup kelakar dan terlalu kelakar. Adeii,ada dia je macam ada 10 orang kat rumah. Selalu kacau adik bongsu saya, dia kata adik bgsu saya hitam. huhu.. Sedangkan dia kata dia plak kurang cerah je, tak hitam. Adoii.. macam2. kihkihkih. Tapi tu la. Tak lama lagi nak further study kat Perancis. Mesti kitorang rindu sangat kat dia. Terutama time besday. Dialah yg akan jadi org pertama wish besday kitorang, never miss! huhu




  • Ok. Yang sebelah ni lak abang ipar saya, merangkap suami kakak saya. Abg Ilyas namanya. Saya tabik dgn dia, cukup setia dgn cinta.huhu Yelah, dia punya setia dgn kakak saya sejak bgku sekolah lagi,sampai pi overseas, sampai la kawin. huhu. Even dia senyap, tapi peramah orangnya. Dia xbanyak cakap. Dulu masa mula2 kawin, tak pandai bergurau langsung. Ktorang bergurau pon dia pelik. Tapi sekarang, wah! Memang lawak gak.hehehe




  • Bagi sahabat2 saya kat luar yg ngah cari calon suami, meh saya kenalkan calon ini. hehehe Ni abg saya, Ashraf namanya. Belum kawin lagi, ehem. Dialah yg saya langkah bendul tu. hihihi... Orangnya sangat baik hati dan peramah. Sangat pemalu dan suka tersenyum. Klu dg umi saya, dia suka sangat bergurau. Dia jugak pekerja kesayangan bos dia kat Proton. Skrg ngh keje as supervisor Proton di Kota Bharu. Memang ngh cari calon isteri ni. hehehe




  • Yg duduk kat depan, tudung hitam tu, that's my lovely mom! mmuah! mmuah! I Love her so much! Umi  saya sorg yg baik hati dan a very good advicer. Suka bg nasihat kat anak2, suka mghabiskan masa dengan baca Quran. Famous dengan gelaran Surayah Kamsah..hehehe asbabnyer, ummi tempat anak2 sedara dan mak2 sedara curah perasaan. thats why hubby saya sayang sangat ngan ummi saya. Hubby tak boleh kalau lama tak jumpa ummi saya. Balik je, mesti cium pipi ummi saya. Aduhai, macam ibu sendiri kan? Alhamdulillah..




  • Ok. Yang kat sebelah saya ni, the only one adik perempuan saya. Suka baca quran, suaranya sedap sangat bila baca quran tu. Sangat jujur dan tak pandai menipu. Rajin membantu dan sangat disayangi adik bongsu saya. Kalau dia sakit, adik bongsu saya pun sakit. Ada chemistry kot kan? hihihi.. Antara saya, kakak dan dia, dialah yg paling lembut. Mungkin sesuai dengan namanya, Nabilah kot. hmmm..




  • The only one my sister is Kak Nazmin, yg kat belakang saya tu. Seorang yg sangat suka baca buku, terlalu obses dengan buku. Sangat bijak, skrg tggu further study for PHD utk course Biomedic.  Sorang ibu yg baik pada Iman dan sangat kelakar jugak. Sejak preknen until iman besar ni, dia makin cute dan comel. Adik saya syauqi selalu sentuh2 pipi kak Nazmin. Kata syauqi, pipi kak min comel sangat, geram tengok!. ekekeke.. ada jugak yg kena sepak nanti kat kak min budak syauqi ni. hihihi



  • Then, yg kt tepi kak min tu, dua2 tengah tengok abg nabil tu, hujung tu adalah my lovely grandmother. cukup baik. setiap kali saya balik, dia mesti heppi. Sangat rapat dgn hubby saya, dan suka main dgn cicit2nya.hehehe. sorang lagi tu mak sedara saya.




  • Budak kecik yg hubby riba tu adalah anak sedara hubby, anak abang Kasa. Seorang yg pendiam tapi suka nyanyi lagu Wonderpet. huhu.. Best gak dengar.




  • Last but not least, kamilah pasangan pengantin tu. The most beautiful..kihkihkih..

That's all. Actually, ada lagi famili saya yg xde dalam gambar tu. Adik bongsu saya dan abang syafiek. Sebab masa kahwin ni, abang syafiek masih lagi menghabiskan tahun akhirnya kat Ireland. So, xdapatlah meraikan hari bahagia saya. Hantar gambar via emel je ler..huhu



psst:// inilah abang saya yang xde dalam gambar and adik bongsu saya. Abang syafiek yg berbaju putih tu, adik bongsu lak yg kecik kat depan tu. Ha, yg 2 org lg tu, adik syauqi and abg ashraf la. Hmm,,,gambar n dirakam masa perkahwinan abang syafiek kat Alor Star, sebelum akad nikah. hehe.. Masa ni, saya tak kahwin lagi..huhu

0 comments:

 

Diari Hidup Anak-anak Ummi dan Ayah.. © 2008. Design By: SkinCorner